torsdag 27 november 2008

Inspiration i höstmörkret

Detta är sk55 Rio av august plym byggd på neglingevarvet till 1914.
Bilden är snodd från http://www.trabatsakuten.se/
Jag tycker att den här båten är bland det vackraste som någonsin kommit ut ur ett båtvarv.
Den har perfekta former och proptioner, och den faller mig i smaken precis, men den är ju som bekant lik baken, olika.

Hur som helst har jag utgått från den här bilden med ganska mycket kring min båt. Bland annat ska jag kopiera förpiksluckan.

Idag så har det på klassiskt nepparvis varit dukat däck på Ebba, men efter lång tids funderande och grubblande har jag kommit fram till att byta till ett fernissat däck, när däcket läggs om. Materialet kommer att bli svensk kärnfura. Däcksduken är idag borta, och det gamla ribbdäcket ligger nu blottat.

Rufftaket har också varit dukat, men den är idag borta. Istället är ribborna nåtade och fernissade. Jag hade en tanke om att lägga ett mahognytak, men just nu lutar det åt ett ribbtak i samma material som däcket.


Inga kommentarer: