söndag 30 november 2008

Fredags pyssel

Nu när jag oljar skrovet så finns det mycket annat att pyssla med. Men jag har fått stötta upp henne lite anorlunda för att kunna komma åt att slipa och olja, därför kliver jag inte gärna upp och i, utan håller mig stående på marken.


Fick tips om att insidan ska behandlas med såpa för att få bort den gamla svarta härdade oljan, så såpa införskaffades. Tänkte även att jag skulle skaffa mig något form at sprut don, så jag investerade 39 kronor i en trädgårdsspruta, inte vad jag hade tänkt mig, men den är värd sina kronor. Det går mycket fortare att få på oljan och det kladdar inte så förbannat mycket.

Även ett lager av olja har införskaffats, blev alcro rå linolja, för den finns att få tag i, i närheten.

Sist så tillverkade jag en parkettsickel, har varit ivrig förspråkare för hårtmetall skrapor, men jag måste erkänna mig besegrad, parkettsickeln är helt fantastisk. Billig var den också, 39 kronor (precis som sprutan) för ett par blad. Träbiten tog jag en gammal mahognybit som blivit över. Lyxig skrapa, värre! Filen kostade 179 kr, lika mycket som ett par hårdmettall blad till skrapan och nu har jag oändlig skärpa istället!




Inga kommentarer: