lördag 15 november 2008

Fredags ledigt

Jag fick en halv fredags ledgt från mitt arbete som jag ägnade dels åt tvätt, men mest till slipklossens ära. Jag gick och köpte en ny uppsättning 80-papper och begav mig sedan upp mot båten. Under eftermiddagen han jag slipa av hela fören med 80, och sedan finslipa med 120. Det är en väldig skillnad på att våtslipa och torrslipa, den mest uppenbara skillnaden är att man slipper se ut som en snögubbe efter fem minuters slipande. Sedan så biter våtslipande så mycket bättre, pappret suger sig fast i ytan på något spännande sätt. Tränivsverken är dock svår att ta miste på idag, vem behöver gym när man har träbåt.



Kvar att göra är:
1 Skrapa bort vattenlinjen, anledningen är att färgskiktet där är ganska tjockt.
2 Olja flödigt till mättnad av det trä som är bart.
3 Mönja med järnmönja
4 Grunda med Brightside
5 Finspackla
6 Slutstryka till perfektion

Så här blev resultatet efter gårdagens arbete:


Detta är Björns och min eka. Den kallas testeka, och råkar därför ut för en mängd olika färgprover. Den har hittils bottenmålats med: Tjära (fanns när vi stal (!!!) den), Svart bottenfär (fans även det, utanpå tjäran), järnmönja, epoxi spackel, linojlespackel, Zinkmönja, koktlinolja, fernissa, mm mm.

Detta är ett prov på höstens Järnmönja, den ser bra ut tycker jag.

Inga kommentarer: