fredag 29 maj 2009

2 pass kvar

Det har varit "bara två pass kvar" i tre veckor snart. Det beror på att jag alltid överskattar min förmåga att klara av flera moment per gång. Men nu är jag snart nere i så få saker att göra per gång att jag faktiskt kanske kan klara av det.
Gång 1, altså imorn eftermiddag, Slipa det vita på styrbordsidan och måla en gång. Ska bara slipa ner några gamla rinningar och annat lite fult. Samt lägga ett lager lack till på däcket.

Gång 2: måla ett lager på styrbord igen och sätta dit vattenlinjen, och kanske lägga ett lager lack på däcket till. Som ni märker är det en orimilghet att kunna måla både det vita och blå samtidgt, altså blir det en tredje gång med det blå.
Jag kommer inte att hinna fernissa överbyggnad och sittbrunn, utan hoppas innerligt att det inte kommer krackelera allt för mycket till hösten.
Jag har dessutom pillat med en massa andra grejer som måste bli färdigt, bland annat den nya skotpålen som måste monteras innan sjösättning. Nya fall till den nygamla masten, nya skot. Nya beslag och annat grejs som att fernissa durkar, block och tofter.

Jag tänkte jag skulle vara lite häftig och byta till tonken, men har bara fått problem, detta fenomen uppstår varje gång jag fernissar, fernissan fäster inte till ytan. Jag upptäckte dock att om jag torkar ytan med bt så fäster fernissan bättre. Dock tycker jag att den täcker damm och annat dåligt, men vilken glans den ger till ytan när man får till det.

Inga kommentarer: