onsdag 15 april 2009

Döträrenovering med kölbultar och bottenstock i taket.

Bottenstock i taket låter ju inte så bra. Det är det inte heller.
Det började med att vi skulle plocka bott kölbultarna som hade rostat ganska rejält. Vi sågade av dem och slog ena halvan ner i kölen och sågade av den allt eftersom, inga problem.

Sedan skulle vi göra lika fast åt andra hållet (uppåt) första kölbulten inga problem efter mekanisk påverkan i 10 minuter gick det att utan problem slå den neråt.

Andra bulten satt dock betydligt hårdare och när vi försökte slå den uppåt så tyckte vi det helt plötsligt gick väldigt lätt.
Jag sa till min vän "där släppte den eller så sitter bottenstocken i taket" och mycket riktigt en halv meter upp i båten hängde den på bulten. Som tur är, är den ganska lätt att tillverka en ny, malla av och såga ut.


Införskaffade även en mycket fiffig såg som kan såga rakt fram. :)

2 kommentarer:

Jonas Gustafsson sa...

Ser kul att byta kölbultar. gjorde det på en B22 som jag hadde för några år sedan...
Jag bytte alla 8 st. jag gjorde lika dant som du. Slog ner och kapade av. men har hört om en smidigare sätt...
Man tar en slaghammare(finns på biltema)
och fixar en typ klyka som man fäster under muttern och sen slår man bara upp hela bulten....
Kul Har du något tele nr vore kul och snacka lite.
mvh Jonas.

Jonas Gustafsson sa...

Min e post Lyxmose@hotmail.com