torsdag 30 oktober 2008

Detaljer

Jag har undertiden med allt annat haft hemma massa små detaljer som jag putsat, slipat och lackat på. Här kommer några bilder, fernissan ser väldigt tunn ut på en del bilder, men jag skyller på blixten.


Börjar med rorkulten som som var riktigt ful, en dag kommer jag att tillverka en ny, men den ser betydligt bättre ut nu än vad den gjorde när jag köpte båten, och det gör även fästet. Från början var det förnicklat men förnicklingen hade släppt i stora flagor. Nu är det slipat rent och polerat med 1000-papper och autosol. Ett knap jag köpte på tradera, då satt det på att mahognyblock som hade grånat så allt hade samma färg. Blocket fick ett bronsknap istället och träknapet blev lackat. Det kanske hamnar på bommen i vår sen.

Förtäjningsknapet till fören. Plugghålen var spacklade med grått plastspackel, nu är dom fyllda med fernissa i väntan på pluggar.



Knap till skotpålen. Kommer förmodligen att bytas ut mot ett bronskanp i framtiden.

Knap till ? ja.. dom är vackra att titta på och nyrenoverade men saknar plats på båten just nu, men de kommer nog till användning.


Närbild på rorulten, som bara är rak furupinne, men en knut mitt på.

Dessa är nya för i år då förtöjningslinorna skavt ganska mycket på skarndäck.

Ett block i gjutjärn, jag tänkte ha det till afterstagets spänning, men tveksamt. Jag avråder alla från att använda sig av biltemas kromfärg. Den är skit och bör inte användas till något. Den går inte ens att klarlacka ovanpå.
Och till siste tre mindre block, dom två mindre har varit till genuaskotet.


Inga kommentarer: