söndag 26 oktober 2008

Bilder från långsöndagens renovering

På nått sätt tycker jag det är tillfredställande att stå en hel dag med en, en metersslipkloss i armarna och putsa ytan! ¨


Detta är resultatet efter dagens arbetet, halv båten är slipad och oljad. mycket tillfredställande när det händer något, när andra halvan är slipat är det någon månads imprognering, för att sedan grund med mönja.
Den dammiga akterspegeln, mahognyn kommer från en gammal solö som tyvärr blev upphuggen (kanske för att den saknade akterspegel )

Den nya masten hänger prydligt upphängd i taket på lokalen.



Jag har bestämt mig för att bryta färgen till friborden själv, några nyanser blev väldigt gula. Jag vill ändå ha vita frbord. Det var väldigt lätt att bryta. Köpte en liten flaska med oxidgult, några droppar i färgen sen är det klart!

Prov på mönjan jag har grundat med, den blir blank och är lättslipad. Förvånadsvärt lätt att blanda själv, om man gör det i god tid innan. Jag blandade färgen en månad innan jag skulle använda den, om man rör varje gång man är vid båten hinner den bli riktigt slät till man ska måla.


Min bosch! Nyinförskaffad till våren förr säsongen. Den är lite för tung, men annars är jag sjukt nöjd med den.





Kloss och vattenspruta till våtslipning.

Några närbilder på det dålig döträt och kälbultarna.




Viktigt med fika, när man arbetar en hel dag!






Lagning av skarndäck efter masthaveriet. det ser ganska bra ut, blir nog bra när fått några lager fernissa på sig.



Det blir väldigt mycket skumm och färgrester av våtslipningen.



Inga kommentarer: