onsdag 23 februari 2011

Första passet 2011

Här står Ebba, det syns inte på bilden men däcket är ju helt paj, och jag räknar inte med att hinna klart till sommaren, kanske sjösätter, men någon segling lär det inte bli. Så för att jag ska få segla lite satte jag igång med Beatrice istället.
Den lilla ekan har fått ett oversized centerbord, och ska få en lika missanpassad rigg när hon är sjösättningsbar. Hon är ju inte tänkt att seglas över huvud taget, så det ska bli spännande, förhoppnigsvis kan jag få henne att plana.
Grundat med järnmönja och olja på friborden, det är en fin, men trasig liten båt.

8 kommentarer:

Anonym sa...

hejsan

Nyström sa...

Väldans fin liten eka det där! Hoppas den kommer att segla fint. Men vad har hänt med däcket på Ebba?

Anonym sa...

Däcksbalkarna gick av under en segling i somras, så nu ligger halva däcket i förpiken. Ingen höjdare.

Nyström sa...

Hej!
Har du kommit någonvart med däcksbalkarna? Man är ju allt lite nyfiken av sig :)

Ebba sa...

Hej, nej tyvärr inte, flyttade ju i höstas, och fick inte med mig Ebba, så hon står kvar i Borensberg. Det får bli ett projekt i sommar, tänkte ta tag i det nästa vecka eventuellt, lägger upp lite bilder då.

Anonym sa...

Hej.
Har läst igenom din båt/bygg-blogg.
Kul läsning!
Håller själv på med en storenovering av en skärgårds 22a.
Hur har det gått med däcksrenoveringen?
/Patrick

Ebba sa...

Tjenare Patrik, det går framåt men långsamt. Har du nån läsning om din 22:a?

Anonym sa...

Jag vart tvungen att panikflytta min byggdagbok och har rafsat ihop resterna på facebook, Svalan s152, fn. Men skall lägga lite tid på en mer permanent byggdagbok, så fort andan och orken kommer. Vart tvungen att byta sambord och med det uppdagades 5 dåliga bottenstockar och 2 kölbultar som behövde bytas. Mm mm. Ja du vet hur det är. Så mitt projekt är planerat att komma i sjön tidigast om 2-3 år. Har inte så bråttom. Har haft tur att mkt av det material jag behöver har jag fått eller köpt otroligt billigt!
Men står även inför valet av omdukning av däck eller nåta och lacka alt. Riva och göra om. Klart en kostnadsfråga.